Holdtræning – kun for medlemmer

Vi tilbyder forskellige muligheder med vores holdtræning, og vi bestræber os på at sammensætte hold, som både matcher på alder og spille-niveau. Herunder kan du se en oversigt over de forskellige holdmuligheder. Tilmeldingen til de forskellige hold, foregår via klubmodul, og kan først ske, efter du har meldt dig ind i klubben. Se hvordan du bliver medlem her:

Hvis du er helt ny i klubben og gerne vil have en prøvetime er du velkommen til at skrive til Sportschef Paulo Siqueira her >

Junior

Familietennis er tennistræning for hele familien og på børnenes præmisser (5-8 år). Her spilles med skumbolde og røde bolde (75% langsommere bold). Børnene får introduktion til det rigtige greb, forhånd og baghånd. De lærer at håndtere bolde med den rette timing og at bevæge sig rundt på en tennisbane med mange forskellige spillere. Børnene lærer gennem leg i trygge og sociale omgivelser. Kom og spil tennis med dit barn eller barnebarn og få gode oplevelser sammen på tennisbanen.

Minitennis minder om familietennis, bortset fra at der spilles uden forældre på banen. Det er for børn fra 7 til 9 år, der er mere selvstændige. Her spilles med skumbolde og røde bolde (75% langsommere bold) på en minitennis bane. Børnene får introduktion til det rigtige greb, forhånd og baghånd. De lærer at håndtere bolde med den rette timing og at bevæge sig rundt på en tennisbane med mange forskellige spillere. Børnene lærer gennem leg i trygge og sociale omgivelser.

Orange bold er for børn fra 7 til 11 år, som er mere selvstændige. De er mere ambitiøse og konkurrerer gerne med andre. Her spilles med orange bolde (50% langsommere bold). Under træningen lærer børnene at udvikle og forbedre sin forhånd og baghånd. De lærer at flugte, smash, serve og spiller måske en kamp. De lærer at bevæge sig bedre rundt på en tennisbane gennem mange forskellige lege.

Grøn bold er for børn fra 8 til 14 år. Afhængigt af spillerens niveau og ambition. Her spilles med grønne bolde (25% langsommere bold). Under træningen udvikler børnene deres forhånd og baghånd. De lærer at flugte, smashe, serve og at spille en kamp.

Du er mindst 11-12 år og har spillet jævnligt igennem mange år (gennemsnitligt 2 eller flere gange pr. uge hele året) Kan alle grundliggende færdigheder, spiller kampe på minimum kategori 2 i DTF regi Sjællandsserie niveau eller højere. Har ambitioner om at blive bedre til kamp og udvikle sit spill teknisk, taktisk og mentalt.

Senior

Du har spillet konkurrencetennis gennem flere år, som junior eller senior, i gennemsnit 8-12 turnering om året. Du kender principperne for de forskellige slag og tilhørende benarbejde. Du deltager på klubbens 1. hold eller 2. hold. Du har spillet i Tennis Øst seniorturnering, på Sjællandsserie-niveau eller højere og har ambitioner om at blive bedre til kamp.

Du har spillet konkurrencetennis gennem flere år, som junior eller senior, i gennemsnit 8-12 turnering om året. Du kender principperne for de forskellige slag og tilhørende benarbejde. Du deltager på klubbens 1. hold, 2. hold eller +40 elite. Du har spillet i Tennis Øst seniorturnering, på Sjællandsserie-niveau eller højere og har ambitioner om at blive bedre til kamp.

Du har spillet konkurrencetennis gennem flere år, som junior eller senior, i gennemsnit 8-12 turnering om året. Du kender principperne for de forskellige slag og tilhørende benarbejde. Du deltager på klubbens 1. hold, 2. hold eller +40 elite. Du har spillet i Tennis Øst seniorturnering, på Sjællandsserie-niveau eller højere og har ambitioner om at blive bedre til kamp.

Motionist

For spillere som ikke tidligere har modtaget træning eller som har spillet 1-2 sæsoner. Du ønsker at lære de grundlæggende principper for tennis, som fx greb, grundslagsteknik, benarbejde osv. Holdet er også en god måde at komme i gang og møde andre begyndere i klubben.

Du har spillet før og fået træning i 3 eller flere sæsoner? Du kender principperne for serv, grundslag, flugtninger og smash, defensiv og offensiv spilforståelse. Du kan med en ligeværdig partner holde bolden mere end 10 gange over net uden fejl.

Du har spillet jævnligt i flere år (gennemsnit 1 til 2 gang pr. uge hele året). Du føler dig sikker i de fleste principper fra Let øvet-niveau. Du kender desuden de taktiske principper for single og doublespillet, men vil gerne udvikles til et højere niveau af udholdenhed og taktik.

Du har spillet jævnligt igennem flere år (gennemsnit 1-2 gange pr. uge hele året). Du kender alle principper for de forskellige slag og tilhørende benarbejde. Du deltager i klubbens interne turneringer og spiller fx på hold eller deltagere Tennis Øst seniorturneringen. Du har spillet jævnligt igennem mange år (gennemsnitligt 2 gange eller flere pr. uge hele året). Du har alle færdigheder, spiller kampe i DTF regi på min. Jyllands-, Fyns- eller Sjællandsserieniveau eller højere. Du har ambitioner om at blive bedre til kamp.

Fysisk funktionel grundtræning

Vi har i FTK gjort noget af et scoop. Vi har nemlig fået fat en utrolig dygtigt fysisk træner, og vi kan derfor nu tilbyde funktionel fysisk træning.

HVER FREDAG FRA KL. 17-18.

Træneren hedder Jesper Raaberg og han er 49 år. Nogle af jer kender ham måske fra forskellige træningsevents rundt om i Farum. Hans træningsmæssige baggrund har han fra bl.a. parkour, yoga og Idrætsgymnastik (det er det der med ringe, barre, heste m.m.). Første gang efter ferien er den 10. januar og sidste gang er den 1. maj. Prisen for hele forløbet er 250 kr. Man tilmelder sig via klubmodul. Herunder kan I læse lidt om indholdet af træningen.

På dette hold er der fokus på funktionelle øvelser, styrke og bevægelse. Resultatet kan du overføre direkte til mere og bedre tennis. Vi arbejder med hele kroppen, især følgende:

  • Hofte og skulder mobilitet og styrke, også af dine yderpositioner.
  • Koordination af gå-, løbe-, landing- og afsæt-bevægelser. Stærkere knæ, hofte, ankler.
  • Håndled, underarm og grebsstyrke.
  • Lænd og rygsøjle, corestyrke. Drejninger, kontrol og styrke.
  • Helkropsøvelser, funktionel koordination, mobilitet og styrke.

Du bliver i gennem denne træning bedre rustet til at forbedre din teknik, du kan bevæge dig hurtigere, slå hårdere, mere præcist, og ikke mindst mindskes risikoen for akutte samt overbelastningsskader. Kort sagt, mulighed for mere og bedre tid på tennisbanen.

Du skal tilmelde dig, hvis du vil styrke dine muskler og sener gennem fysisk funktionel grund træning, som kendt fra idrætsgymnastik, yoga og parkour. I modsætning til traditionel yoga eller gymnastik går vi ikke efter en bestemt stilling/posering eller dybde, i stedet har vi fokus på anvendelse og robusthed. Vi tager det som kan bruges i forbindelse med tennis.

Træningens formål er, at du skal blive bedre til det, du elsker at lave, og at du skal kunne lave det i mange mange år fremover.